Bovenaan in Google komen – hoe doe je dat?

bovenaan-in-google

Bovenaan in Google komen. Wie droomt daar nu niet van? De felbegeerde top 10 van Google is voor veel eigenaren van websites het doel om op terecht te komen, met in het bijzonder de allereerste ranking in Google, plek 1.

Deze lijst met zoekresultaten van een zoekmachine (zoals Google) wordt ook wel SERP genoemd. SERP staat voor Search Engine Results Page. Kom je de term SERP dus tegen, dan weet je dat daarmee doorgaans de eerste (en belangrijkste) zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google wordt bedoeld.

Bovenaan in Google komen is dus een belangrijk doel. Dit heeft er alles mee te maken dat de eerste paar resultaten die Google als zoekresultaat weergeeft een significant hoger aantal bezoekers en leads oplevert dan de resultaten die op pagina 2, 5 of 203923 terecht komen.

Het verschil kan al gauw oplopen tot tienduizenden bezoekers per maand in plaats van enkele tientallen. Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in een strategie om bovenaan in Google te komen.

In dit artikel vertellen we je hoe Google werkt en wat jij kunt doen om te profiteren van Google ranking door je website te optimaliseren. Bovenaan in Google komen: zo pak je dat aan!

We starten even met een belangrijke video om meer inzicht te krijgen in hoe een Search Engine Results Page (SERP) tot stand komt.

 

Bovenaan in Google komen – stap voor stap uitgelegd

Bovenaan in Google komen klinkt eenvoudig en soms is dat het ook. Soms is dat het ook niet. Om goed te snappen wat ervoor nodig is om hoog in Google te ranken, is het handig om te snappen hoe Google als zoekmachine werkt en wat het doel is van Google.

Kun je er namelijk voor zorgen dat jouw website hét antwoord is op de vraag van Google? Dan is bovenaan in Google komen geen probleem. Heb je echter geen idee waar Google naar op zoek is? Dan is het antwoord waarschijnlijk veel lastiger.

We nemen je stap voor stap even door de volgende onderdelen mee:

  1. Stap 1: snappen hoe Google ranking werkt
  2. Stap 2: Het vinden van de juiste zoekwoorden
  3. Stap 3: Het optimaliseren van je SEO teksten
  4. Stap 4: Het verbeteren van je website voor Google ranking
  5. Stap 5: Het meten van je resultaten en verkrijgen van inzicht via Google Analytics en Google Search Console

Dankzij dit stappenplan is bovenaan in Google komen voor jou geen enkel probleem meer!

Stap 1: Hoger in Google dankzij het snappen van het Google ranking systeem

Tijd voor stap 1! Bovenaan in Google komen omdat je weet hoe Google ranking is opgebouwd. Het belangrijkste is om te snappen wat het bestaansrecht van Google precies is.

Google bestaat zodat mensen die iets op internet zoeken, het kunnen vinden.

Om dat voor elkaar te krijgen, zorgt Google er elke seconde van de dag voor dat alles op het internet wordt bijgehouden. Dit proces noemen we ook wel ‘crawlen’. Van alle miljarden websites op het internet, zorgt Google dat er geanalyseerd wordt:

  • waar de websites over gaan
  • hoe vaak de pagina’s bezocht worden
  • welk gedrag mensen laten zien wanneer ze op de pagina zitten
  • hoe populair de website is waar het artikel op staat

Daarnaast heeft Google ook een commercieel doel, namelijk geld verdienen.

Dit betekent dat je als adverteerder ook kunt zorgen dat je bovenaan in Google kan komen. Sterker nog, betaalde advertenties worden doorgaans als eerste weergegeven in de zoekresultaten.

Bovenaan in Google komen kan dus heel makkelijk, als je bereid bent ervoor te betalen. Wil je dat eens onderzoeken? Lees dan ons uitgebreide artikel over adverteren op Google met onze Google Ads handleiding eens door!

Voor nu richten we ons met name even op het organische verkeer, dus de niet-betaalde zoekresultaten.

Kijk even goed naar onderstaande afbeelding. Op basis van deze factoren bepaalt Google welk organisch resultaat er als eerste, tweede, derde, twintigste of op plek 34983498349 moet komen te staan.

google ranking factors

De belangrijkste factor is de Domein Autoriteit. Maar liefst 20% van de totale weging wordt hierdoor bepaald. Hoe groter de autoriteit, hoe serieuzer Google het domein (of de website) neemt.

Met twee keer 18% zie je dat de external links een hele belangrijke bijdrage leveren aan het succes. Externe links ontstaan vanuit linkbuilding. Wil je aan de slag met linkbuilding? Wij schreven de ultieme Linkbuilding gids voor 2023!

Na linkbuilding is het gebruik van zoekwoorden en SEO-teksten het allerbelangrijkste element. Hier gaan we in stappen 2 en 3 mee aan de slag!

Stap 2: Het vinden van de juiste zoekwoorden

De juiste zoekwoorden vinden is een kunst op zichzelf. De keuze is zoals altijd reuze en hoe kies je nou het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden? Of belangrijker: gevonden KUNT worden. Want voor de meeste zoekwoorden is de concurrentie stevig.

Een belangrijk element in je zoekwoordenonderzoek is bepalen of je voor een short tail of long tail keyword wilt gaan. Een short tail keyword:

  • Bestaat uit 1 of 2 woorden
  • Heeft een hoog zoekvolume
  • Heeft veel concurrentie
  • Kost veel om op te adverteren

Voorbeelden van short tail keywords zijn:

  • Kermis
  • Voetbaltraining
  • Tesla
  • Donald Trump
  • Middelbare school

Long tail keywords:

  • Bestaan uit 3 of meer woorden
  • Hebben een lager zoekvolume
  • Hebben minder concurrentie
  • Zijn goedkoper om op te adverteren

Voorbeelden van long tail keywords zijn:

  • Online marketing bureau beginnen als ZZP-er
  • Spaghetti met groene pesto maken
  • Bovenaan in Google komen met je website

Heb je het perfecte zoekwoord eenmaal gevonden? Dan is het belangrijk dat je dit zoekwoord strategisch inzet. Strategisch inzetten betekent niet dat het zoekwoord in een tekst van 2.000 woorden minstens 200 keer genoemd wordt, integendeel.

Strategisch inzetten van je zoekwoorden doe je door:

  • Je zoekwoord (vooraan) in de titel van de pagina te gebruiken
  • Je zoekwoord op te nemen in je meta beschrijving
  • Je zoekwoord minstens 2x terug te laten komen in H2 kopteksten
  • Je zoekwoord ook in bepaalde varianten terug te laten komen in andere H2- en H3 kopteksten
  • In het begin van je tekst én op het einde van je tekst het zoekwoord te gebruiken in de tekst zelf

Conversie rate keywords

Stap 3: Het optimaliseren van je SEO teksten

Naast een goed gebruik van je zoekwoorden is het ook belangrijk om je SEO teksten zo goed mogelijk te schrijven. Dit doe je door een duidelijke structuur te hanteren in je teksten.

Hoe zo’n structuur eruit ziet? Nou, ongeveer zo:

  • H1 titel
    • H2 koptekst
      • H3 koptekst
      • H3 koptekst
    • H2 koptekst
    • H2 koptekst
      • H3 koptekst
    • H2 koptekst
    • H2 koptekst
      • H3 koptekst
      • H3 koptekst

Hiermee geef je zowel de lezer als Google direct een goed inzicht in wat ze precies kunnen verwachten. Zie het als een inhoudsopgave, maar dan voor Google.

Met de juiste kopteksten kun je dus niet alleen je zoekwoorden onder de aandacht brengen. Je zorgt er ook voor dat mensen weten wat je precies kunt verwachten van een stuk tekst. Zoals bij de koptekst van dit onderdeel: het optimaliseren van je SEO teksten. Je verwacht dus een stuk tekst wat meer vertelt over hoe jij je SEO teksten kunt optimaliseren.

Naast een juiste structuur is het ook belangrijk dat je zorgt voor voldoende grafisch materiaal. Afbeeldingen zijn vaak heel krachtig om een lang stuk tekst te begeleiden en hetzelfde geldt ook voor informatieve video’s. Deze bieden waarde en zorgen er ook voor dat een lezer langer op je website blijft.

Waarom dat belangrijk is, leggen we straks nog even uit!

De afbeelden kun je voorzien van alt teksten. Ook in deze alt teksten is het waardevol om je zoekwoorden weer terug te laten komen. Op die manier ziet Google op meerdere vlakken dat jouw specifieke tekst over een specifiek onderwerp gaat.

Want Google zelf geeft aan:

Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht.

Dus weet jij ervoor te zorgen dat jouw zoekwoorden die je op je website, in je kopteksten en in je teksten verwerkt volledig aansluiten bij de zoekopdracht? Dan heb je een goede kans dat Google jouw tekst gebruikt als zoekresultaat in de SERP!

Stap 4: Het verbeteren van je website voor Google ranking

Het verbeteren van je website voor Google ranking noemt men ook wel on-page SEO optimalisatie. Of soms ook on-site SEO optimalisatie.

Het doel is om je website te optimaliseren, voor een betere vindbaarheid in en door Google.

On-page optimalisatie bestaat uit (onder meerdere):

  • Het optimaliseren van paginatitels
  • Het genereren en nieuwe content
  • Bestaande content optimaliseren
  • Internal linkbuilding toepassen
  • Paginastructuur beheren en verbeteren
  • URL’s optimaliseren

 

Het optimaliseren van je paginatitels hebben we al kort besproken. Zorg ervoor dat je je zoekwoorden vooraan in je paginatitel plaatst en dat de titel uitnodigend is om de lezer over de streep te trekken om te beginnen met lezen.

Het genereren van nieuwe content is een no-brainer, maar daardoor niet minder belangrijk. Want elk platform (ook Google) houdt van nieuwe content. Want nieuwe content betekent doorgaans dat er weer iets nieuws te leren valt.

Dit is precies de reden waarom het verstandig is om periodiek nieuwe content te plaatsen. Dit kan een blog zijn, een nieuwe video, iets anders. Zo lang je maar laat zien dat jouw website een teken van leven geeft en nog steeds relevant is. Het mag duidelijk zijn dat het belangrijk is dat de content die je maakt ook hoogwaardig is van kwaliteit.

Iemand wil natuurlijk ook wel echt iets kunnen leren van hetgeen je aan content aanbiedt. Anders zijn mensen zo weer vertrokken van je website en zie je ze nooit meer terug.

Ook bestaande content optimaliseren is absoluut de moeite waard. Wist je een paar weken geleden, toen je wat teksten op je website plaatste, nog lang niet zoveel over SEO als dat je nu na het lezen van dit artikel weet? Geen zorgen! Je kunt de teksten gewoon nog aanpassen en ze vervolgens opnieuw door Google laten analyseren. Dit doe je het makkelijkste door een WordPress sitemap te gebruiken. Dankzij een XML sitemap kan Google precies zien wanneer jij bestaande artikelen hebt aangepast en zorgen zij ervoor dat ze er nog een keer naar kijken. Handig!

Internal linkbuilding toepassen is misschien wel de meest eenvoudige manier van optimalisatie en ligt ook prima in lijn met het vorige punt. Interne linkbuilding is doodeenvoudig bepaalde artikelen als hyperlinks op te nemen in je tekst, zoals wij hiervoor deden met de WordPress sitemap. Interne links zorgen ervoor dat je lezers makkelijker naar andere waardevolle content kunnen doorklikken en zorgen er ook voor dat lezers langer op je website blijven.

Door je paginastructuur te beheren en te verbeteren zorg je ervoor dat Google en je lezers beter snappen waar een tekst over gaat. De leesbaarheid zorgt er ook voor dat een lezer comfortabeler door een stuk tekst heengaat en minder vaak afhaakt.

Naast je zoekwoord vooral in titels, kopteksten en de brontekst zelf te gebruiken, kun je deze ook gebruiken in je URL. Door je URL’s te optimaliseren zorg je er ook voor dat een pagina hoger aangeschreven staat. Want zeg nou zelf, op welke van de twee links zou jij sneller klikken wanneer je wilt starten met SEO in 2023?

Natuurlijk, de tweede! Zorg er dus voor dat je je URL’s optimaliseert door in de URL al duidelijk te maken waar een pagina precies over gaat.

 

Stap 5: Het meten van je resultaten en verkrijgen van inzicht via Google Analytics en Google Search Console

Al deze verbeteringen om hoger in Google te komen, zijn natuurlijk het leukste als je ook zien dat je verbeteringen effect hebben. Deze effecten kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Meer bezoekers op je website
  • Bezoekers blijven langer op je pagina
  • Bezoekers bekijken meer pagina’s tijdens één enkel bezoek
  • Bezoekers linken naar specifieke content op je website (backlinks)

Deze statistieken kun je eenvoudig terugvinden in Google Analytics en Google Search Console:

  • Pagina-bezoekers
  • Gemiddelde duur
  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoeker
  • Bounce-percentage

Wil je aan de slag met Google Analytics? Gebruik dan deze video om Google Analytics aan je website of domein te koppelen:

 

In het artikel ‘Hoger in Google komen? De ultieme Google ranking gids voor 2023’ schreven wij een heel stuk over op welke manier je successen kunt meten binnen Google Analytics

Wil je vooral kijken wat het effect is van je zoekwoorden binnen Google Ranking? Dan is Google Search Console de absolute tool voor jou!

Wil je alles leren over wat Google Search Console precies is en hoe het werkt? Wij schreven deze complete Google Search Console handleiding voor jou!

Hiermee zijn we alweer aan het eind gekomen van deze uitleg over Bovenaan in Google komen. Je ziet, je hebt zelf enorm veel in de hand en kunt zelf met een aantal aanpassingen ervoor zorgen dat je hoger in Google kunt ranken!

Kom je ergens niet helemaal uit of heb je een vraag? Laat het ons gerust weten!

En kun je geen genoeg krijgen van SEO? Dan kun je je volledig onderdompelen in nóg meer SEO tips in deze afsluitende video!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe je bod
Jouw bod bedrag
Koop dit domein

Je koopt deze domeinnaam voor

ajax-loader
Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.